logo

איך ללמוד?

 

לא בעל פה! השינון בעל פה מעיב על התבונה ולא מאפשר לה להתפתח.

 

אמא, שהגיעה לרשום את בנותיה לקורס אמרה לי: "לאחותם הגדולה היה מזל. להן אין מזל, כי אין להן זיכרון טוב".

 

לא נכון. אמהות ואבות, שימו לב. הסתכלו על האנשים המובילים בתחומים מדעיים ואחרים בעולם – האומנם ניחנו כולם בזיכרון טוב? לא הייתי מהמרת על תשובה חיובית. הם בוודאי התברכו בכושר חשיבה, ניתוח ויצירתיות ואף בזכרון. אבל הזכרון בלבד איננו מספיק. הוא חשוב, עוזר, אבל עזרתו מוגבלת. לא זו המיומנות שאותה צריך לפתח בתלמידים כדי שיצליחו בלימודים. תלמידים המשקיעים זמן בנסיון לזכור את החומר אינם עוברים תהליך של למידה וזאת גם אחת הסיבות לכך, שהם מאד לחוצים לפני מבחן. הם חוששים שהחומר יברח להם מהראש, שישכחו או יקבלו בלק אאוט. תלמידים וסטודנטים רבים מאד, ששינו את תפישת הלמידה שלהם משינון החומר בעל פה להבנת הנקרא, שינו גם את אורח החיים שלהם למתוכנן ורגוע יותר והגיעו להישגים חדשים שהציבו אותם ברשימת המצליחים.

 

כישורי החשיבה והבנת הטקסט, הם המיומנויות, היעד של אסטרטגיות הלמידה ופיתוח כישורי הלמידה שיש להקנות לילדים. לא מספיק להגיד לילד או לילדה – חישבו! יש ללמד אותם איך מפעילים את גלגלי החשיבה של המוח ורוכשים הבנה. המיומנויות האלה נלמדות ונרכשות בקורסים ב"שיטת רינת".

 

סטודנטים שבאים ללמוד את השיטה, מגלים אחרי שנים רבות של מאבקים ותיסכול, שיכולות הלמידה שלהם גבוהות משחשבו, אך שתים עשרה שנות בית ספר, בהן אילצו אותם לשנן חומר בעל פה לא הביאו אותם להישגים טובים. להיפך, הן נטעו בהם את התחושה שיש להם בעיה בהבנת הנקרא.

 

אל תמהרו להסיק מסקנות שהילד שלכם אינו מוכשר או שהילדה איננה מוכשרת אם הם לא מצליחים לזכור בעל פה ארועים היסטוריים, תופעות גיאוגרפיות, סיפור ספרותי או תנכ"י. התרומה החיונית שלכם ללמידה שלהם תהיה בהכוונתם להבנת הנקרא. כשילדיכם יגידו: "לא זוכרים..." תשאלו אותם אם הם מבינים ומה הם מבינים. עזרו להם להפנים את הרעיון, שהדרך להצלחה קשורה קשר הדוק בהבנה.

 

אל תכעסו עליהם אם הם לא מבינים מייד. הלמידה, בהגדרה שלי, היא תהליך של שינוי שמתחולל במח כתוצאה מההתפתחות של ההבנה האישית שלי בנושא מסויים. כדי לעבור ממצב שבו אינני יודע את החומר הנלמד למצב שבו אני מבין ושולט בו, צריכות להתרחש במחשבה שלנו מספר פעולות. זהו תהליך שדורש זמן (אבל לא יותר מזמן השינון) ותשומת לב (רבה מזו המיוחסת לשינון החומר). עודדו אותם לרכוש את ההבנה במקום לנסות לדחוס את החומר לראש.


יש לכך כמה בונוסים

– החומר לא נעלם מהראש אחרי המבחן. הוא נשאר במח כמו נכס פרטי שאפשר להשתמש בו מתי שרוצים.

– כשמבינים את החומר, מד הלחץ אצל התלמיד יורד. הרווח שלו עולה כתוצאה מכך, וזהו רווח נקי לכל המשפחה, נכון?

 


 שלחו לי אי- מייל או כיתבו בפייסבוק על החוויות שלכם סביב הלימודים של ילדכם ותקבלו תשובה.

facebook  |   054-5951038   |   shitatrinat@gmail.com   |  ת.ד 42 באר יעקב מיקוד: 7035001